OAK Repository

Metadata Downloads

사전 허가제 폐지 이후 지방세감면조례 법제의 평가와 개선방안

Part Name
연구논문
Title
사전 허가제 폐지 이후 지방세감면조례 법제의 평가와 개선방안
Author(s)
김창범
Affiliation
법제처
Publication Year
20-Dec-2012
Citation
법제연구, Vol. 43 Page. 251-287, 2012
ISSN
1226-3664
Publisher
한국법제연구원
Type
Article
Language
kor
URI
https://www.klri.re.kr:9443/handle/2017.oak/6979
Abstract
2011년 1월 1일부터 지방세법이 지방세기본법, 지방세법과 지방세특례제한법으로 분법되었다. 지방세특례제한법에서는 지방세감면조례에 대한 행정안전부장관의 사전 허가제도를 폐지하고, 지방자치단체가 지방세감면조례를 자율적으로 제정할 수 있도록 개선하였다.
전국의 244개 지방자치단체의 지방세감면조례를 행정안전부장관의 사전 허가제도가 폐지되기 전의 지방감면조례와 비교해 보면, 다음 2가지 측면에서 긍정적인 변화가 나타나고 있다. 46개 지방자치단체는 지방세감면 일몰방식을 종전의 획일적인 일괄일몰방식에서 개별일몰방식으로 전환하였고, 종교법인이 의료기관을 개설하여 의료업에 직접 사용하는 부동산에 대해서는 재산세 감면율을 다양한 형태로 입법하고 있는데, 지역사회의 다양성과 창의성이 지방세감면조례 입법에서 발휘된 대표적인 사례로 평가할 수 있다.
그러나, 현행 지방세감면조례 법제는 자치법규 및 조세입법의 기본원칙과 지방재정 건전성 확보의 관점에서 몇 가지 문제점을 안고 있는데, 그 문제점과 개선방안을 요약하면 다음과 같다.
첫째, 지방세감면조례로 종합합산과세대상 또는 별도합산과세대상 토지를 분리과세대상 토지로 전환하여 재산세를 감면하는 것과 지방세특례제한법 보다 감면대상을 확대하거나 새로운 감면세목을 추가하는 것은 지방세특례제한법 제4조를 위반하는 것이므로 삭제되어야 한다.
둘째, 지방세특례제한법 제85조의2에서는 지방공사·지방공단 등에 대한 지방세 감면율을 조례로 축소할 수 있도록 위임하고 있으나, 제주특별자치도를 제외한 243개 지방자치단체에서는 감면율을 축소하는 조례 규정을 입법하고 있지 않다. 지방재정의 건전성을 확보하기 위해서는 지방자치단체 스스로 지방공사·지방공단 등에 대한 지방세 감면율을 축소하도록 유인책을 마련할 필요가 있다.
셋째, 특정 용도에 사용할 목적으로 취득하는 부동산에 대하여 재산세 감면 일몰시한을 설정할 때에는 재산세 감면의 종료시점이 아니라 그 부동산의 취득시점을 기준으로 일몰시한을 설정하고 그 기간 내에 취득하는 부동산에 대해서는 그 부동산을 취득한 후 재산세 납세의무가 성립한 날부터 일정한 기간 동안(예: 3년) 재산세를 감면함으로써 지방세 감면의 형평성을 높이고 일몰연장에 따른 재산세 감면의 장기화 문제를 해결할 필요가 있다.
넷째, 지방세특례제한법이 매년 12월말에 개정되어 그 다음 해 1월 1일부터 시행됨에 따라 지방세감면조례의 정비가 지연되고 조례입법의 공백상태가 발생하는 문제점을 해결하기 위해서는 지방세특례제한법의 입법시기를 앞당길 필요가 있다.


On January 1, 2011, the Local Tax Act was divided into three separate laws: the Framework Act on Local Taxes, the Local Tax Act and the Act on Restriction of Special Local Taxation.
Under the Act on Restriction of Special Local Taxation, the prior approval from the Minister of Public Administration and Security is no longer required for the municipal ordinances on the local tax reduction and exemption. As a result, 224 local governments are granted the legal authority to enact the municipal ordinance related to the local tax reduction and exemption.
There are positive changes in two aspects when comparing the new municipal ordinances on local tax reduction and exemption in 244 local governments, with the municipal ordinances under the previous Act. First of all, 46 local governments shifted from the previous monolithic, blanket approach to a concrete, individual approach in the application of the sunset clause. Secondly, the diversity and creativity were exhibited at the local community level in the enactment of its municipal ordinances on local taxes. For example, local governments applies varying property tax rates when religious foundations establish medical institutions and directly run them for such medical purposes.
Despite such positive effects, the existing legal system for local tax exemption and reduction has several problems in terms of the basic principles of local autonomy laws and enactment of tax laws. The issues and measures for improvements are summarized as follows:First, under the current legal system, property tax can be reduced or exempted by treating the land, which is subject to global aggregate taxation or separate aggregate taxation, as land subject to separate taxation. In addition, the extended scope of eligibilities for reduction and exemption is even greater than that under the Act on Restriction of Special Local Taxation, or tax items are newly included for tax reduction and exemption. In fact, such changes are in violation of the provisions of Article 4 of the Act on Restriction of Special Local Taxation, and therefore should be abolished.
Second, under the Article 85-2 of the Act on Restriction of Special Local Taxation, local government has the authority to cut down on the rates of the local tax reduction or exemption for the public corporation or public agency in accordance with the municipal ordinance. However, 243 local governments except for the Jeju Special Self Governing Province have so far not enacted the provisions of municipal ordinances for scaling back the reduction or exemption rates. To secure the fiscal soundness of local governments, it is necessary to provide some incentives to encourage local governments voluntarily to lower the tax rate for reduction and exemption under the self-regulating system.
Key Words : Local tax, The Act on Restriction of Special Local Taxation, Local tax reduction and exemption, Municipal ordinance, Sunset clause, Legislative vacuum Third, the tax equity in local tax exemption and reduction should be improved and the issue of the extended sunset dates leading to continuous local tax reduction and exemption should also be resolved. For example, when setting up the deadline of sunset clause for real estate of a specific use, it should be set up based on the acquisition date of the real estate instead of the date of the termination of local tax reduction and exemption. In addition, property tax should be reduced or exempted for the real estate obtained within the period of the sunset, during a certain period of time(e.g. three years) after tax liabilities are established.
Lastly, the issue of a legislative vacuum due to delayed enactment or revision of municipal ordinances. Currently, the Act on Restriction of Special Local Taxation is revised at the end of December every year and enters into force on January 1 of the following year. Consequently, the enactment or revision of municipal ordinances is delayed, which causes the legislative vacuum in local governments. To resolve such issue, the date of revision of the Act on Restriction of Special Local Taxation should be advanced.
Files in This Item:

qrcode

  • mendeley

해당 아이템을 이메일로 공유하기 원하시면 인증을 거치시기 바랍니다.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse